إمبارح كلمت خدمة العملاء بتاعتTe Data
و ديه حاجة نادرًا ما تحصل عشان أنا مبحبش أتكلم في التليفون أصلًا. أول جملة بيقولوها إللي هي ما بتاخدش أكتر من ثانيتين عشان تخلص قالي فيها اسمه و حاجات تانية ملحقتهاش و ملحقتش أجمع اسمه و لما سألني عن اسمي قلت طب حلو طريقة يخللو بيها الموضوع
friendly
شوية بس لأ مستخدمش اسمي ولا مرة يمكن عشان مجمعش اسمي أصلًا بس ديه مش مشكلة، كل مشكلتي إنه فضل يقولي يا فندم.
قال يا فندم كتير جدًا لدرجة إني بدأت أحس إنها شتيمة
“لا يا فندم حضرتك إعملي كذا يا فندم”
أنا دايما عندي إحساس إنهم بيتفقوا علي كلمة ما بينهم تبقي بديل لأي شتيمة كل واحد يختارها. عشان بدل ما يطلع عن شعوره و يتنرفز علي حد و هم أصلا مش بيبقوا طايقين نفسهم
يعني بدل ما يبقى الموضوع كالآتي
“ما هو يا غبي لو بصيت علي الشمال فوق هتلاقيه”
“ما هو يا غبي لو بصيت علي الشمال فوق هتلاقيه”
يبقى كالآتي
“حضرتك يا فندم إطلع فوق علي الشمال هتلاقيه قدامك يا فندم”
تكون إنت مبسوط إن بيتقالك يا فندم و هو يكون مبسوط إنه بيقولك أيا كان اللي في دماغه
أنا مش عارفة الإحساس ده جالي منين بس بقالي فترة طويلة متخيلة كده حتى لو كنت حاولت احذر شوية هو كان شكله طالع أصلا من خناقة
عامةً لو أي حد اشتغل الشغلانة ده قبل كده ل فترة لا بأس بها عشان يكون عرف أسرار المهنة التي تساعدك على الإستمرار يا ريت يقولي لو ده كان حقيقة فعلا هيريحني كتير
Advertisements